Filled Under:

Punca - Punca Pelajar Ponteng Sekolah

Punca - Punca Pelajar Ponteng Sekolah (Karangan PMR)




         Gejala ponteng sekolah dalam kalangan pelajar semakin menjadi-jadi sejak kebelakangan ini. Gejala ini perlu diatasi supaya tidak menjejaskan masa hadapan mereka.

         Terdapat sebilangan pelajar berjaga hingga lewat malam kerana menonton televisyen atau melayari internet. Akibatnya, mereka sukar untuk bangun pagi kerana keletihan dan masih dibelenggu rasa mengantuk. Ponteng sekolah juga berpunca daripada sikap pelajar itu sendiri yang tidak berminat terhadap pelajaran. Hal ini disebabkan mereka tidak mempunyai motivasi diri atau aktiviti pembelajaran di dalam kelas yang kurang menarik.

         Gejala ini juga berlaku berpunca daripada pengaruh rakan sebaya. Terdapat sesetengah pelajar ponteng sekolah kerana menghabiskan masa bersama-sama rakan mereka sama ada di kafe siber, pusat snooker atau melepak di pasar raya. Akhir sekali, kurangnya pemantauan daripada ibu bapa turut menjadi penyebab ponteng sekolah dalam kalangan pelajar.

           Sebagai intihar, gejala ponteng sekolah dalam kalangan pelajar perlu diatasi oleh semua pihak sama ada ibu bapa, pihak sekolah, polis dan sebagainya.    

                                                                                                                                (125 Patah Perkataan)





3 komen:

  1. sangat menarik :-bd :-d ^_^

    ReplyDelete
  2. KARANGAN YANG SANGAT MENARIK DAMEMBERI PENGAJARAN KEPADA PELAJAR YANG SELALU PONTENG SEKOLAH..

    ReplyDelete